חדשות

ילדים שנולדו בטיפולי הפריה נמצאים בסיכון לסרטן הדם

מחקר ענק בצרפת: בהשוואה למי נולדו באופן טבעי, הסיכון לחלות בלוקמיה לימפובלסטית חריפה נמצא גבוה ב-61% בילדים שנולדו לאחר הקפאת עוברים וב-42% בקרב מי שנולדו לאחר החזרת עוברים טריים

אמבריוסקופ, גידול עוברים באינקובטור. אילוסטרציה

ילדים שנולדו בסיוע טכנולוגיות רפואיות לרבייה מלאכותית (medically assisted reproduction - MAR) ובעיקר לאחר החזרה של עוברים מוקפאים, עלולים להיות בסיכון מוגבר לסרטן הדם - כך עולה ממחקר שעוקבה שנערך בצרפת ובדק את הסיכון לסרטן בקרב ילדים שנולדו לאחר טיפולי פריון שונים, בהשוואה לילדים שנולדו מכלל האוכלוסיה.

המחקר כלל נתונים של יותר מ-8.5 מיליון ילדים בגיל חציוני של 6.4 שנים, שנולדו בצרפת בין השנים 2010-2021 והוא פורסם ביום ה' ב-JAMA Network.

החוקרים ביקשו לבדוק האם יש סיכון שונה לחלות בסרטן אצל ילדים שנולדו לאחר החזרת עוברים טריים (ET), החזרת עוברים קפואים (FET), או הזרעה מלאכותית (AI) וילדים שנולדו ללא כל התערבות בתהליך הפריון. הם התבססו על מרשם הצרפתי הלאומי של האם-ילד של כל הלידות החיות בצרפת בין השנים 2010 ל-2021.

יותר מ-260,000 מהמשתתפים במחקר נולדו בסיוע טכנולוגיית פריון רפואית כלשהי. מתוך כלל הנחקרים (יותר מ-8.5 מיליון) זוהו 9,256 ילדים חולי סרטן במעקב חציוני של 6.7 שנים. 8,964 מהילדים החולים נהרו באופן טבעי, 165 מהם נולדו לאחר החזרת עוברים טריים, 57 בסיוע החזרת עוברים קפואים ו-70 נולדו לאחר הזרעה.

הממצאים העיקריים הראו כי הסיכון הכללי לחלות בסרטן לא נבדל באופן משמעותי בין ילדים שנולדו באופן טבעי לבין אלה שנולדו לאחר טיפולי פריון שונים, אולם נמצא כי הסיכון לחלות בלוקמיה לימפובלסטית חריפה (סרטן הדם) היה גבוה ב-61% בקרב ילדים שנולדו לאחר הקפאת עוברים (frozen embryo transfer) בהשוואה לילדים שנולדו באופן טבעי.

בנוסף, בקרב ילדים שנולדו בין השנים 2010-2015, הסיכון לחלות בסרטן דם היה גבוה ב-42% בקרב ילדים שנולדו לאחר החזרה של עוברים טריים.

ממצאים אלה מרמזים כי ייתכן קשר בין שימוש בטכנולוגיות רפואיות לרבייה מלאכותית מסוימות לבין עלייה בסיכון לסרטן הדם בילדים שנולדו בעקבותיהן. הסיכון הנוסף, אם כי מוגבל במספר המקרים, מחייב מעקב צמוד לאור השימוש ההולך וגובר בטיפולים אלה.

חשוב לציין את מגבלות המחקר ובין השאר פרק המעקב הקצר יחסית והעובדה שלא ניתן להפריד לחלוטין את ההשפעות של הגנטיקה, טיפולי הפריון עצמם והריון מרובה עוברים על הסיכון לסרטן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מצביעים על צורך במעקב הדוק אחרי ילדים שנולדו בעזרת טכנולוגיות מסוימות להפריה מלאכותית על מנת להעריך את הסיכון המדויק לסרטן ולמנוע את התפתחות המחלה ככל הניתן.

תגובות