חדשות

בניתוח מיקרוכירורגי חדשני נוקזו 12 ק"ג נוזלי לימפה מבטן המטופל

הניתוח ההיברידי להשקת כלי הלימפה המרכזי בבית החזה לווריד הצוואר בוצע על ידי מומחי מרכז צנתור לימפטי חדש ב"שיבא", שכבר מושך אליו מטופלים ומקרים מורכבים מהארץ ומהעולם

ד"ר גור מיינצר וד"ר שרון בוריק-חיגר מהמרכז לצנתור לימפטי ב"שיבא" בחדר הניתוח. צילום: דוברות ביה"ח

בתחילת החודש התבצע במרכז לצנתור לימפטי בבית החולים שיבא, תל השומר, ניתוח ששילב פעולות רפואיות מתקדמות בטיפול בבעיות בבלוטת הלימפה ובמהלכו נוקזו 12 ק"ג של נוזלי לימפה מבטנו של המטופל.

המטופל, בשנות ה-30 לחייו, סבל מסתימה בצינור הלימפה בבית החזה שממנו אמור לזרום נוזל הלימפה לאחד הוורידים המרכזיים בצוואר, מה שגרם לנוזל הלימפה להצטבר בבטנו עד שהגיע למשקל של 12 ק"ג וכמובן הסב לו סבל רב.

זוהי הפעם הראשונה שבה מבוצע ב"שיבא" ניתוח היברידי ייחודי זה שמטרתו השקה של כלי הלימפה המרכזי בבית החזה לווריד הצוואר. קדמה לפעולה פרוצדורה אבחנתית ייחודית לבית החולים אשר מאפשרת הדגמה דינאמית של המערכת הלימפטית ב-MRI ופעולה צנתורית התערבותית ראשונית לסגירת חלק מהתעלות הלימפטיות הפתולוגיות. מאז הפעולה המטופל כבר השתחרר לביתו ומרגיש טוב. הוא יוזמן להמשך מעקב הכולל גם שיטות חדשניות של הדמיה לימפטית ואולטרסאונד, כדי לוודא שאכן נוזל הלימפה זורם בגופו באופן חופשי ותקין ושאין צורך בניקוז בטני חוזר.

הניתוח החדשני הוא אחד מפירות העבודה המשותפת של צוות המרכז לצנתור לימפטי ב"שיבא", צוות בינתחומי שהקים ד"ר גור מיינצר, קרדיולוג במרכז הלב לילדים ובשירות צנתורי לב ילדים בביה"ח ספרא לילדים, לצד ד"ר שרון בוריק-חיגר, מנהלת שירות צנתורי לב ילדים. הצוות חבר למרכז הרב תחומי לאנומליות וסקולריות בראשות פרופ׳ שושי גרינברגר וכולל רופאי ריאות (ד״ר יעל בצלאל וד״ר עדי דגן), הדמיה (ד״ר ג׳ף יעקובסון, ד״ר ישי סלם), טיפול נמרץ (ד״ר טל שדה), גסטרו (ד״ר אלכס קראוטהאמר), רדיולוגיה פולשנית, אא"ג ועוד. לצוות זה הצטרף לאחרונה ד״ר עומר שגיא, מומחה למיקרוכירורגיה ולמערכת הלימפטית.

הצוות הבינתחומי, הפעיל כבר מעל שנה, מאבחן בעיות לימפה ומטפל בהן. הצנתור הלימפטי כולל חלק אבחנתי וחלק טיפולי: במרכז מקיימים פגישות קבועות שבהן דנים בטיפול המיטבי עבור כל מטופל ובהתאם לכך מפנים אותם לטיפול שמרני (תרופתי) או לטיפול פולשני בחדר צנתורים (כמו סגירה של כלי לימפה לא תקינים).

צוות המרכז יכול להגיע לאבחנות לימפטיות מתקדמות באופן עצמאי, בין השאר הודות לשיטת הדמיה המאפשרת לראות את כלי הלימפה ונוזל הלימפה באופן שלא היה אפשרי בעבר, בעזרת שימוש במחטים המכילות חומר ניגוד ו-MRI דינמי. שיטה זו הומצאה על ידי פרופ' יואב דורי, מומחה לקרדיולוגיה ילדים ומנהל המרכז להפרעות לימפטיות ומחקר לימפטי ב-Children's Hospital of Philadelphia.

פרופ' דורי מלווה את הצוות כל העת, והגיע ל"שיבא" כדי לפקח על הניתוח שביצע ד"ר עומר שגיא, מומחה למיקרוכירורגיה במערכת הלימפה, לצד ד"ר בוריק-חיגר ואנשי צוות נוספים.

ד"ר בוריק-חיגר: "בזכות שיתוף הפעולה בין מומחים מתחומים שונים התחלנו בשנים האחרונות להבין יותר את מערכת הלימפה, שנחשבה עד כה לתעלומה, ולהצליח לשפר את הטיפול בה בעזרת ההנחיה השוטפת של פרופ' דורי. קיים צורך אדיר באבחנות ובטיפולים המתקדמים במערכת הלימפה ולכן כבר כעת אנחנו מקבלים פניות לא רק מישראל אלא גם מרחבי העולם והופנו אלינו מטופלים עם בעיות בלימפה עקב ניתוחי חזה, ניתוחי אא"ג, בעיות מולדות ועוד".

נושאים קשורים:  צנתור לימפה,  חדשות,  בית החולים שיבא,  ד"ר גור מייצנר,  ד"ר שרון בוריק-חיגר,  פרופ' יואב דורי,  מיקרוכירורגיה
תגובות