מחקרים COVID-19

"איכילוב": רוב חולי הסרטן תחת טיפול פיתחו נוגדנים לחיסון

ממחקר שנערך ב"איכילוב" נמצא: 19% מאלה שלא פיתחו נוגדנים לאחר שתי מנות חיסון פייזר היו בקרב מטופלי כימותרפיה כתרופה בודדת, לעומת 9% מהמטופלים באימונותרפיה וכ-3% תחת טיפול ביולוגי ממוקד

טיפול בסרטן, כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שנערך במרכז הרפואי איכילוב בקרב כ-330 חולי סרטן המקבלים טיפול תרופתי פעיל למחלתם, נמצא כי לאחר השלמת שתי מנות של חיסון של חברת פייזר, רוב חולי הסרטן המטופלים פיתחו נוגדנים בתגובה לחיסון. בנוסף נמצא כי החיסון בשתי המנות הינו בטוח ולא הוביל לתופעות לוואי משמעותיות גם אם ניתן תחת טיפול אונקולוגי פעיל.

את המחקר הובילו ד"ר חגי ליגומסקי, אסראא ספדי, ד"ר טל איתן, מנו וולר ופרופ' עידו וולף מהמערך האונקולוגי ב"איכילוב". במחקר נמצא כי 88% מכלל חולי הסרטן המטופלים פיתחו נוגדנים בתגובה לחיסון לעומת 97% בקרב קבוצת הביקורת שכללה נבדקים בריאים.

מדובר במחקר הגדול והמקיף ביותר שנעשה על אוכלוסיה זו של חולי סרטן תחת טיפול פעיל והראשון שמתאר את הקשר בין סוג הטיפול לתגובה החיסונית לאחר כחודשיים ממתן מנת חיסון שנייה. מתוך כלל אוכלוסיית המחקר, 39 (12%) מטופלים לא פיתחו כלל נוגדנים, מתוכם הרוב מטופלים בטיפול כימותרפי בין אם כתרופה בודדת או בשילוב עם תרופה אחרת.

בהערכת הקשר בין רמות הנוגדנים לסוג הטיפול נמצא כי פרופורציית המטופלים שלא פיתחו נוגדנים היתה גבוהה יותר בקרב מטופלים בכימותרפיה כתרופה בודדת – 19%, לעומת 9% מהמטופלים המקבלים טיפול באימונותרפיה וכ-3% מהמטופלים המקבלים טיפול ביולוגי ממוקד כתרופה בודדת.

ידוע כי חולי סרטן, ובמיוחד אלה המקבלים טיפול פעיל, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מחלה חמורה כתוצאה מהדבקה בנגיף הקורונה ועל כן הומלץ על ידי האיגודים האונקולוגיים הבינלאומיים ועל ידי משרד הבריאות הישראלי לחסן חולי סרטן כנגד קורונה.

נתוני המחקר מחזקים את ההמלצה לחסן את ציבור חולי הסרטן המטופלים בטיפול פעיל ומחזקים את הצורך בהמשך שמירה על אמצעי מיגון אישיים וריחוק חברתי, במיוחד בקרב מטופלים תחת טיפול כימותרפי, גם אם חוסנו בשתי מנות של החיסון של חברת פייזר.

נושאים קשורים:  איכילוב,  מחקר,  חולם אונקולוגים,  חיסון פייזר,  חדשות,  19-COVID,  פרופ' עידו וולף,  ד"ר חגי ליגומסקי,  מחלת הסרטן
תגובות